11 stycznia 2010

Mądre wsparcie



Rycerz, śmierć i diabeł, 1513, Muzeum Narodowe w Gdańsku.

W udręce z codziennością pomocą artystom byli majętni mecenasi. Społeczeństwo stanowe, przy całej masie negatywów, miało też pewne pozytywne konsekwencje. Ówczesne elity, choć nie mniej zdeprawowane niż współczesne, kształtując się przez pokolenia osiągały kulturę bycia umożliwiającą im zrozumienie i percepcję sztuki. Oddzielanie tego co dobre, bądź prawidłowe – zarówno do chłamu, jak i od prac wybitnych.


Portret Fryderyka Saskiego, 1496, Staatliche Museen w Berlinie.

Śmiały gracz polityczny i wieloletni stronnik Lutra: Fryderyk Saski, w historii noszący miano Mądrego, wyraził publicznie swój zachwyt nad pracami mało komu wówczas znanego grafika i malarza - Albrechta Dürera, gdy ten liczył sobie ledwie 26 lat. Tamto spotkanie zapewniło artyście długotrwałą sympatię ambitnego władcy, wyrażającą się przede wszystkim w dobrze opłacanych zamówieniach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz